DAVOSA – brilantní švýcarská hodinařina bez rušivé mediální pozornosti
Autor: Michal Pindura Komentáře: 1 Vytvořeno: 09.11.2016
Hodinářské firmy jsou náchylné k propagaci svých produktů přes „pronájem“ mediální známých tváří. Vidět hollywoodskou celebritu nebo slavného sportovce s hodinkami nenápadně natočenými do objektivů kamer, není v segmentu luxusních hodinek nic neobvyklého. Jde o pozornost, jde o podporu prodeje. Někdy je však na škodu věci, pokud zákazník podlehne enormní mediální masáži a namísto zájmu o hodinky jako takové, a to, co mu mohou přinést, ho ke koupi vede pouze bezobsažná reklama.
Mezi hodinářskými značkami se najde jen malá hrstka takových, které se zcela zřekli nafouknutého a pořádně drahého marketingu v rámci motta: „méně peněz do reklamy, více kvality pro zákazníka“. DAVOSA je jednou z nich.
Davosa vyrábí vysoce kvalitní švýcarské hodinky a dlouhodobě se řadí k respektovaným měnám v oboru. Značku si cení znalci i odborný tisk pro poctivost, jakou přistupuje k tvorbě hodinek, klasický design a v neposlední řadě rozumně nastavené ceny. Modely Davosa – a je jedno jestli pánské nebo dámské, mechanické nebo quartzové – jsou charakteristické již zmíněným klasickým přístupem k designu i konstrukci hodinek a sportovně-elegantním vzezřením. Ten se prolíná přes chronografy v leteckém stylu, velké regulátory s osiřelou hodinovou ručičkou i robustní potápky. Samostatnou kapitolou jsou starosvětské kapesní hodinky a limitované skeletonizované časoměrné s velkoryse odhaleným strojkem.
Jak to u švýcarských značkách chodí, i Davosa se ve svých začátcích před více než dvěma sty lety mohla opřít o klid hornatého regionu Jura, který se táhne zemí od Basileje až do Ženevy. Ten v létě sloužil zemědělcům, z nichž se v zimě, kvůli přilepšení, stávaly hodinářští samouci a později kvalifikovaní řemeslníci. Rodina Haslerů na tom nebyla jinak. Ze čtyř synů dva opustili rodnou vesnici v údolí Vallée de Joux a na živobytí si vydělávali v hodinářských továrnách v Ženevě a Biene. Ze dvou, co zůstali, se v roce 1881 vydal na hodinářskou dráhu tehdy dvacetiletý Abel Frederic Hasler. Věnoval se produkci malých sérií stříbrných pouzder pro kapesní hodinky, které se vyznačovaly vysokou přesností zpracování.
Hodinárčine se věnovalo šest z jeho synů, ale povoláním a zároveň vášní se stala výroba hodinek pouze pro jednoho – Paula Haslera (1883 – 1977). Už jako malé dítě byl fascinován složitostí hodinek, které objevil na stole svého otce. Po dokončení studií nashromáždil nevelký kapitál a o několik let nato zakládá svou vlastní firmu Paul Hasler Terminages d’Horlogerie. Její specializací byla montáž hodinek pro celou řadu prestižních manufaktur.
V období let 1930 až 1936 si společnost prošla těžkým obdobím. V důsledku vysoké nezaměstnanosti byly mnozí současníci Paula Hasler nuceni ukončit svou činnost. Záchranou pro jeho podnik byla věrnost zákazníků, kteří si pochvalovali přísné standardy kvality, jaké Paul Hasler zavedl. Firmě se začalo dařit s příchodem Paulova bratra Davida těsně po 2. světové válce v roce 1946. Již pod názvem Hasler Freres si vyzkoušela výrobu vlastních hodinek a strojků. Jejich okruh zákazníků se neomezoval pouze na Evropu; jedním z nejdůležitějších exportních trhů byly Spojené státy. I odtud totiž byli držitelé licencí bez produkčního zázemí, kteří měli prospěch ze služeb bratrů Haslerů. O něco později, v roce 1953, se společnost přestěhovala do současných prostor ve městě Tramelan.
Rodinný byznys nadále prosperoval. Do struktur firmy nastoupila třetí generace Haslerů a téměř najednou s nimi i Kurt Wittwer. Tomu se podařilo otevřít nové trhy a kromě obchodní stránky dohlížel na vývoj od počátečního kreativního nápadu až po hotový výrobek. V této etapě se společnost vydala na cestu specializace na hodinky s propracovanými mechanickými strojky.
Během 70. let se švýcarští hodináři dostaly pod tlak konkurenty z Dálného východu. Technická revoluce, v jejímž čele stáli japonské značky, přinesla na tu dobu mimořádně přesné quartz strojky, jejichž masivní vpád téměř vyhladil tradiční mechanické modely. Jako reakci na úspěch hodinek poháněných baterií a řízených křemenným oscilátorem je Hasler & Co S.A. v roce 1974 zařadil do svého portfolia.
O bezmála dvě desetiletí se začala éra udržitelného rozvoje značky Davosa. Rok 1993 byl také rokem, v němž se zrodila spolupráce Hasler & Co S.A. s německým distributorem hodinek firmou Bohle GmbH. Netrvalo dlouho a mechanické modely zažili v Německu renesanci. Zásluhu si na tom může připsat i nebývalý úspěch limitovaných edicí hodinek Davosa. První kolekce obsahovala tříručičkový automatický chronograf s kalibrem ETA Valjoux 7750/7751 a další modely včetně mechanických hodinek s alarmem a regulátorů. Nadšenci a fanoušci kvalitní hodinářské práce ocenili kombinaci vynikajícího dílenského zpracování, vysokou přesnost a moderní design, který se přidržuje klasických principů.
Na přelomu tisíciletí se vzájemná spolupráce Hasler & Co S.A. a Bohle GmbH posunula na další stupínek angažováním Corinny Bohle. Pod jejím vedením se řízení strategického rozvoje značky, marketing a distribuce přesunuli do Německa. Nadále se zdokonalovali kontury designu hodinek Davosa, došlo také k optimalizaci výroby prostřednictvím akvizic nových dodavatelů a rozšíření přítomnosti až do 40 zemí světa. Zachytit novodobé působení značky Davos se pokusíme v několika chronologicky seřazených bodech:
2003
První mechanické hodinky pro dámy. Představeny byly modely Ladies‘ Best Friends, které byly později začleněny do sérií Ladies‘ Delight a Ladies‘ Colour Delight.
2004
Uvedení modelu Pilot Chronograph při příležitosti 100. výročí historického letu bratří Wrightů. V testu respektovaného německého časopisu Uhren-Magazin mu byl udělen maximální počet hvězdiček.
2008
Opět něco pro dámy. Vzniká nová kategorie, ve které jsou soustřeďovány ručně natahované skeletony. Prvním modelem jsou limitované hodinky s příznačným názvem Lady in Red. Jejich přímými pokračovateli byly kousky Lady in Black s černými diamanty a Lady in White zdobené bílými topasy. Jejich úspěch je v současnosti podchycen v kolekcích Salome (od roku 2013) a Grande Diva.
2009
Limitovaná edice Classic Skeleton se umístila v TOP 10 soutěže Watch of the Year. 100-kusové vydání bylo nabízeno v atraktivní sběratelské kazetě. Jednotlivé modely nesly jména Waterdrop, Pinstripe, White Rose a Black Rose.
2010
Představena byla limitky Rallye Pilot Chronograph.
2013
Modely Ternos a Argonautic vynesly značce Davos nominaci na cenu čtenářů časopisu Chronos Watch Magazine. V témže roce se hodinky Argonautic Dual Time, připevněné na heliovém balónu, dostanou do výšky 35000 metrů a i přes mrazivou a řídkou okolní atmosféru zůstávají plně funkční.
2014
Davosa zkoumá mořské hlubiny a vytváří rekordy. Známý Freediver Nikolay „Nikdo“ Linder pokořil světový rekord s modelem Davosa Argonautic Lumis Gun na zápěstí. Úspěch diver série podtrhlo prvenství hodinek Davos Argonautic Ceramic v hlasování čtenářů portálu Watchtime.net (kategorie 0 – 1000 eur).
2015
Rakouský freestylový lyžař Luca Tribondeau cestuje za extrémy na svazích po celém světě. V roli velvyslance značky Davosa testuje v reálných podmínkách odolnost vybraných modelů. Naposledy to byly titanové hodinky Davosa Titanium s karbonovým ciferníkem.
2016
Odpremiérované bolí limitované edice Davosa Pontus All Stars. Čtyři verze se čtyřmi různými komplikacemi reprezentují čtyři milníky ve vývoji automobilové kultury: Mercedes 300L, Jaguar E-Type, Renault Alpine, Alfa Montreal.
Přidat komentář
Komentáře (1)
Jiří Ludvik | Ano,Davosa je na našem trhu bezkonkurenční značka kvality, přesnosti,vlastním Argonautic a když je nemám na ruce, tak jsem nesvůj. Za hodně kvality, rozumný peníz! |
---|